کسانی که به اندازه ظرفیت وجودی خویش نسبت به خدای بزرگ «معرفت » دارند، و بر اساس این معرفت، «محبت » حق در قلبشان جای گرفته و آتش عشق او در درونشان شعله ور گشته است، چیزی جز «اطاعت » از محبوب و معشوق را نمی خواهند، زیرا انسانهای عارف و عاشق از میان درد و درمان و وصل و هجران، پسندند آنچه را جانان پسندد
چون اطاعت از محبوب نشانه محبت به اوست، اینچنین انسانهای عاشق لزوم اطاعت از محبوب را احساس کرده و به «ضرورت فراگیری احکام » الهی و اهمیت یادگیری تکالیف خدایی پی برده اند و دستورهای او را به جان و دل خریدار گشته اند.
در ضرورت فراگیری و اهمیت یادگیری احکام در «قرآن » می خوانید:
فلو لا نفر من کل فرقة منهم طآئفة لیتفقهوا فی الدین ... .
چرا از هر گروه از ایشان، تنی چند کوچ نمی کنند تا دانش دین بیاموزند [معارف و مسائل دینی را فرا گیرند].
«احکام » نیز جزئی از دانش دینی است که همیشه عده ای مامور به فراگیری و آموزش آن هستند.
اطاعت از محبوب نشانه محبت به اوست.
در حدیثی از پیامبر عزیز خدا(ص) وارد شده است:
اف لکل مسلم لا یجعل فی کل جمعة یوما یتفقه فیه امر دینه و یسال عن دینه.
اف باد بر هر مسلمانی که در هر هفته یک روز را برای شناخت امر دین خود و پرسش از آن قرار ندهد.
همان گونه که در این حدیث شریف می بینیم همه مسلمانان مورد خطاب قرار گرفته اند تا مسائل دینی خود را که احکام نیز جزئی از آن است فرا گیرند و حتی به دنبال پرسش و جستجو از آن باشند.
امام صادق(ع) نیز می فرماید:
لوددت ان اصحابی ضربت رؤسهم بالسیاط حتی یتفقهوا.
دوست دارم با تازیانه بر سر یارانم بزنم تا دانش دین بیاموزند.
فراگیری و یادگیری احکام از دیدگاه فقها و علمای اسلام نیز دارای ضرورت و اهمیت است که در اینجا برای نمونه نظریات برخی از آنان را ذکر می کنیم:
1. کسی که یادگیری مسائل مورد ابتلایش را ترک کند و در پی یادگیری آنها نباشد، فاسق است:
شیخ مرتضی انصاری رضوان الله علیه.
2. فراگیری حکم هر کاری که از مکلف صادر می شود واجب است، خواه از عبادات یا معاملات و یا از امور عادی باشدتنی چند از فقها و علمای اسلام.
3. مسائلی را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد «واجب » است یاد بگیردحضرت امام خمینی قدس سره الشریف.
4. اگر نیاموختن مسائل شرعی به ترک واجبی یا انجام حرامی منجر شود، انسان گناهکار است حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی.
با توجه به آنچه گفته شد آیا فراگیری احکام الهی ضرورت ندارد؟ آیا به عنوان نمونه پاسخ سؤالات دینی زیر را می دانیم:
کیفیت تطهیر موکت نجسی که به زمین چسبیده، چگونه است؟
در میان خونها بیش از پنج خون پاک داریم، اینها کدامند؟ آیا خون شهید هم پاک است یا در نقل آن اشتباه شده است؟
گاهی در وضوخانه های عمومی مانند مساجد، ایستگاههای اتوبوس و قطار، آب وضوی دیگران با آب وضوی ما مخلوط می شود. آیا وضوی ما باطل است؟
آیا می توان ذکرهای مستحبی نماز - غیر از «بحول الله ...» - را در حال حرکت بدن خواند، یا در یک صورت باید نماز را دوباره خواند؟
آیا دوش گرفتن، روزه را باطل می کند؟
در این حدیث شریف، همه مسلمانان مورد خطاب قرار گرفته اند تا مسائل دینی خود راکه احکام نیز جزئی از آن است فرا گیرند و حتی به دنبال پرسش و جستجو ازآن باشند.
آیا بر زغال، آجر و اسکناس می توان سجده کرد؟
استفاده از آمپول و قطره چشم، گوش و بینی برای روزه دار چه حکمی دارد؟
نقل شده است خواهر زن و شوهر خواهر محرم است. آیا چنین چیزی صحت دارد یا در نقل آن اشتباه شده و چنین حکمی کاملا نادرست است؟
آیا بانوان می توانند در حضور مرد نامحرم از سر انگشتان تا مچ پای خود را نپوشانند، یا باید حتما بپوشانند؟
کنترل موالید و تنظیم خانواده چه شرایطی دارد؟
آیا امر به معروف و نهی از منکر بدون شرایط و مراحل است، یا دارای شرایط و مراحل مخصوصی است؟
اگر عیب کسی را به خودش هم گفته باشیم، آیا می توان به همین دلیل آن عیب را نزد دیگران نیز بگوییم یا غیبت محسوب می شود؟
آیا مالکیت در فقه اسلام محدود است یا غیر محدود؟
آیا موسیقی غم انگیز و گریه آور اشکال ندارد؟
حدود ورزش مشروع برای بانوان چیست؟
در ضرورت و اهمیت فراگیری احکام همین سؤالاتی را که مطرح کردیم کفایت می کند.